VÆR DEN, DU ER + en morale fra Guldlok!

Som forældre skal vi ikke være en anden end den, vi er. Men vi bør forsøge at give udtryk for det bedste af alt det, vi har indeni os.

Måske kan dette enkle energiregnskab, som jeg fandt på i går, være en hjælp:

  • Når vi har overskud, skal vi give.
  • Når vi har underskud, skal vi have.
  • Når vi har underskud og alligevel skal give (som de fleste forældre skal rigtigt ofte) må vi bare gøre det, så godt vi kan. – Og øve os på at bære over med, at det ikke er lige så godt, som hvis vi havde overskud. Og bliver det for slemt – ja, så siger vi undskyld og giver et ekstra stort knus. (En sidegevinst ved den øvelse er, at dit barn lærer, at alting ikke behøver at være perfekt hele tiden.)
Men husk, at når vi har glemt at vande en blomst, så behøver den ekstra meget vand, men giver vi den for meget, trives den heller ikke. På samme måde med vores børn. Synes vi, at vi skældte for meget ud eller havde alt for travlt, så er det godt med nærvær og ekstra ae ae – men ikke kompenserende konfliktskyhed eller overforkælende hyggetrang. Ikke for meget, ikke for lidt, men lige tilpas. Ligesom i Guldlok og de tre bjørne. (Har aldrig tænkt over den morale før i det eventyr, men man har lov at lære nyt hver dag.)PS: Apropos Guldlok; hver gang min far passer Hannah og Rebekka er Guldlok fast inventar på Go’nat-repertoiret. Dog i ret alternative versioner, da rollerne bliver levendegjort af alt godt fra bamsehylden. Sidste gang spillede et firben Guldlok, Diddl gjorde det ud for Far-bamsen, en mus for moren osv.
Dette indlæg var udgivet i:Ikke kategoriseret og tagget , , . tilføj som bogmærkepermalink.Der er lukket for kommentarer og trackbacks.

2 kommentarer

  1. Skrevet d. 14. oktober 2010 kl. 06:58 | Permalink

    Hvor sjovt – jeg fortalte Guldlok igen og igen for mine piger, da de var små og vi gik fra børnehaven eller dans eller… Og ja, som regel er det jo ikke yderlighederne, der holder ved, men den almindelige grød, som er lige tilpas :)

    Tak for nyt syn på det gode eventyr!

  2. Anja
    Skrevet d. 14. oktober 2010 kl. 11:17 | Permalink

    Sikke et dejligt indlæg og i det hele taget en rigtig skøn blog, som jeg er glad for at have fundet vej til.
    Jeg er vild med billedet af blomsten (håber dog jeg er bedre til at tage mig af vores søn, end af vores blomster …) der ikke må overvandes, bare fordi man har ‘glemt’ dem lidt.
    Jeg vil så gerne lære vores dreng, at det er OK at have alle slags følelser og at det handler om hvordan man håndterer dem – ikke om at nogle er mere rigtige end andre. Selvom det selvfølgelig ikke er fedt at være i underskud, så er det bare sådan virkeligheden er en gang imellem og det OK!
    Kram Anja

  • Få 10 TIPS til at få det bedste frem i dit barn og dig selv i hverdagen. Og nyhedsbreve med inspiration, fif og viden om familielivet.


  • "Tak for de fine nyhedsbreve. Jeg bliver klog og kan bruge dine råd med det samme i hverdagen. En stor hjælp!"

    "Tusind tak for en inspirerende blog, dejligt at blive inspireret af en der tager børnene alvorligt."

    "Din anerkendende og respektfulde tilgang til børn er meget inspirerende."

    "Jeg er ofte blevet ‘reddet’ af dine tips og ideer når det hele brændte på og jeg bare så mig selv som den mest utålmodige og trælse mor. Tak for at huske mig på det som virkelig BETYDER noget her i livet!!"

    "Din blog hjælper mig i den grad til at have det rette fokus ift mine to piger på 5 og 8 år. Ro, tålmodighed og tilstedeværelse. Og man får det tifold igen Tak for det."

  • Louise Klinge NielsenJeg skriver for at give dig, der er forælder, inspiration og redskaber til at få mere glæde og overskud i hverdagen. Så du lettere får øje på alt det fine, dit barn rummer.

    Mine ord tager for det meste udgangspunkt i hverdagen med Mikkel og vores børn, Rebekka på 11 og Hannah på 13. Men indimellem laver jeg flashback til tiden, da pigerne var små eller til min egen opvækst.
    Og nogle gange fortæller jeg om de mange hundrede børn, jeg har arbejdet med, og som jeg møder i mit ph.d.-projekt om lærer-elev-relationer.