Hverdagstrylleri

Disse trylletips er så enkle, men ikke desto mindre hjælper de med til, at  hverdagen glider som smør med mere ro og mindre skældud. De giver overskudsfyldte børn og forældre.

Morgentip

Fra børnene er ret små, kan I indføre følgende helt vidunderligt enkle og lykkeskabende ritual. Tegn og skriv barnets forskellige morgengøremål – lad evt. barnet gøre det hele eller noget af det – i en række med en lille boks ud for hvert punkt. På mine børns står der fx:

  • Vaske hoved og hænder
  • Tøj på
  • Rede hår
  • Børste tænder
  • Pligt, (fx give marsvin mad, dække bord)
  • Spise
  • Overtøj på, husk cykelhjelm og nøgler.

Sedlen kunne fx se sådan ud:

Når et gøremål er fuldført, sættes der flueben i boksen – eller man bruger køleskabsmagneter. Det giver barnet en frihedsfølelse selv at kunne tage ansvar for sine gøremål. Det bliver meget nemmere, når der gives lidt hjælp til at holde fokus på det, der nu engang bare skal gøres. Børn bliver så nemt afledt og skal så høre på de voksnes ‘automatiske telefonsvarer’, hvorfra der strømmer utallige formaninger og instrukser. De voksne slipper for at tale sig sure i trættende gentagelser omkring det praktiske. Det er simpelthen bare win-win.

Eftermiddagstip

Servér lidt men godt, så snart barnet kommer hjem fra institution eller skole, så det får den overskudsindsprøjtning, det behøver efter en lang dag. Vand, udskårne grøntsager, og hvis frugt/andet sødt så også noget protein, der sikrer, at blodsukkeret ikke går amok, det kan fx være nødder, mandler, feta eller æg.

Ofte har vi også det hyggelige eftermiddagsritual, der hedder læsetid. Der bliver brygget en kande te, sat overskudsindsprøjtninger på sofabordet, tændt for noget stille musik, og så sidder vi ellers stille sammen i stuen og læser i det, vi nu har lyst til.

Aftentips

En dårlig ting og en god ting

Det er meget berigende at slutte dagen med et kort tilbageblik – fx ved aftensmaden eller under ‘putteriet’. Tag en runde, hvor alle fortæller en dårlig ting og en god ting ved dagen. Børnene elsker det, og det er så dejligt konkret for dem, at du som forælder pludselig får al mulig dejlig indsigt i deres hverdag i stedet for den smule man får ud af at stille spørgsmål som ‘hvad har du lavet i dag?’, hvor forventningsfuld-hedens sødme gerne afbrydes brat af svaret ‘ikke noget’!

Venner der overnatter

Gør ungerne putteklar, lad dem hoppe i seng og sig så, at de kan ligge og snakke i fx 10 min., men bagefter skal der være ro. 10 min. efter går du ind og laver jeres vanlige godnatritual med fx knus og sang, og derefter er der rent faktisk stille. Det er en aftale, alle kan forstå og være med på. Jeg har kun en gang været ude for, at snakkeriet fortsatte, og mindede så venligt om, at hvis der ikke blev ro nu, kunne der ikke komme gæster og sove i hverdagen en anden gang.

  • Få 10 TIPS til at få det bedste frem i dit barn og dig selv i hverdagen. Og nyhedsbreve med inspiration, fif og viden om familielivet.


  • "Tak for de fine nyhedsbreve. Jeg bliver klog og kan bruge dine råd med det samme i hverdagen. En stor hjælp!"

    "Tusind tak for en inspirerende blog, dejligt at blive inspireret af en der tager børnene alvorligt."

    "Din anerkendende og respektfulde tilgang til børn er meget inspirerende."

    "Jeg er ofte blevet ‘reddet’ af dine tips og ideer når det hele brændte på og jeg bare så mig selv som den mest utålmodige og trælse mor. Tak for at huske mig på det som virkelig BETYDER noget her i livet!!"

    "Din blog hjælper mig i den grad til at have det rette fokus ift mine to piger på 5 og 8 år. Ro, tålmodighed og tilstedeværelse. Og man får det tifold igen Tak for det."

  • Louise Klinge NielsenJeg skriver for at give dig, der er forælder, inspiration og redskaber til at få mere glæde og overskud i hverdagen. Så du lettere får øje på alt det fine, dit barn rummer.

    Mine ord tager for det meste udgangspunkt i hverdagen med Mikkel og vores børn, Rebekka på 11 og Hannah på 13. Men indimellem laver jeg flashback til tiden, da pigerne var små eller til min egen opvækst.
    Og nogle gange fortæller jeg om de mange hundrede børn, jeg har arbejdet med, og som jeg møder i mit ph.d.-projekt om lærer-elev-relationer.