Jeg tror, en del voksne blev mopsede i fredags, da endnu en snesky havde været i aktion om natten. Men se, hvad en 10-årig pige får ud af sneen, så snart hun træder ud af døren for at komme i skole:
Jeg har vist den før, men her ser du et nyt eksemplar af vores famøse ‘fredagsseddel’. Ofte bruger vi alle 4 omkring 1 1/2 time fredag eftermiddag på at gøre hytten ren og fin til weekenden. Pigerne brokker sig, jovist. Siger bl.a. at fredag er den bedste dag på ugen (bl.a. pga. X-faktor og den dertilhørende slikskål), så hvorfor skal den spoleres af kedelig rengøring. Men Mikkel og jeg svarer kedeligt og fornuftigt, at fredag er den eneste dag, vi alle 4 med størst sandsynlighed er hjemme, så derfor er det smart at gøre rent der, så vi alle kan hjælpes ad. Og når vi først er i gang, så plejer det for det meste at gå ret smertefrit. For det meste.
Nå, men i fredags skulle Hannah til fødselsdag, så Rebekka var glad for at kunne stå for rengøringens hit – den famøse seddel der leder og fordeler arbejdet. Som du (tydeligt!) kan se, skulle R(ebekka) ordne: marsvinebur, håndtag (en ting jeg ikke anede hørte med til almindelig rengøring, men som Mikkel pludselig i fredags mente var tiltrængt), rydde op, være med til at lave mad osv. Nederst står kampråbet fra Byggemand Bob, som indimellem bliver råbt for at holde modet oppe. Kolonnen ved siden af hvert af vores personlige tegn – et hjertemenneske, en blomst og en tjecksmiley – bliver så brugt til at lave et tjecktegn, når en opgave er overstået.Jeg ved ikke, hvornår man kan begynde at bruge sådan en seddel, hvis det overhovedet er noget, man har lyst til. Men jeg kan forestille mig, at dine børn ikke skal være særligt gamle, før de synes det er rart at kunne være med til at tage ansvar for hverdagslivet – fordi de nu kan overskue det – og samtidig vil nyde den rare fornemmelse af at sætte ‘tjeck’ – yes, jeg har ydet noget, der var brug for.
Det er en menneskeret at få lov til at gøre nytte.
3 kommentarer
Vores seddel er nu ikke lige sød charmerende som jeres, men i princippet er det den samme. Vi deler huset op i områder – vores piger er jo store – og vælger så hver et område, vi vil gøre rent i. Eget værelse kommer oveni.
Det skal være sådan, at man ikke hænger fast i det samme område uge efter uge, for så bliver det kedeligt, synes pigerne. På den måde lærer de også at gøre alt rent.
I løbet af ugen bliver de også involveret i at ordne vasketøj og de har en maddag hver. Det er godt for os alle sammen, fordi alle er en del af at sørge for fællesskabet. Når pigerne laver mad, leger de nogle gange restaurant og pynter fint. Så skal vi stå i kø udenfor døren og komme ind, når tjeneren siger til. Det er så hyggeligt
God dag til dig
Dejlig inspiration! Vi har gjort forsøget en del gange, men det er ikke lykkedes at holde fast ;o( Jeg tror, at vi skal prøve igen… God dag ;o)
Sikke en skøn seddel, det er da virkelig en god idé! Vi har bare tildelt vores søn nogle ansvarsområder, nogen gange kommer der lidt mere på, eller der bliver byttet lidt rundt, men for det meste ved han hvad der er hans tjanser. Men når jeg nu kigger på din seddel, så tror jeg snart det er tid til at kommer lidt ekstra til min søns opgaver…