Hvis du er fast læser her på Hold Af-bloggen, kan du måske huske, at jeg for laang tid siden skrev noget om en ph.d. Om et projekt, jeg drømte om at realisere, som skulle udvikle metoder til læreruddannelsen. Metoder der kunne styrke læreres evne til at skabe gode relationer til eleverne.
Rigtig mange lærere er i stand til det, men lige nu er det overladt til tilfældighederne, hvor vidt eleverne får en lærer, der kan gøre dem glade og trygge – eller det modsatte. For at lære en hel masse om lærer-elev-relationer er ikke en integreret del af læreruddannelsen.
Men det vil det blive. For i går fik jeg godkendt mit ph.d.-projekt. Så fra september og 3 år frem vil jeg intereviewe og observere en lang række lærere for at finde ud af, hvad det er, der sker, når samværet med eleverne bliver en fornøjelse eller når der sker det modsatte. Og finde ud af, hvad der skal til, for at få det til at lykkes – dvs. metoder til fx at nedbringe stress og irritation, inden læreren træder ind i lokalet.
Det vil ske i et samarbejde med Københavns Universitet og læreruddannelsen på Frederiksberg – det der hedder Professionshøjskolen Metropol. Og det er fedt, for det betyder, at metoderne løbende kan blive afprøvet direkte på læreruddannelsen.
Jeg er ør af glæde og utroligt taknemmelig for, at projektet nu bliver sat i søen.
10 kommentarer
Tillykke med det
Det er dejligt at læse med på din blog, du her virkelig en skøn indgangsvinkel til livet.
Jeg har selv læst på Frederiksberg Seminarium (men blev dog ikke færdig, da jeg efter min barsel fandt ud af, at jeg ikke skulle være lærer), men det er bare SÅ vigtigt at undersøge, hvorfor der er nogen og noget der lykkes – og noget der ikke gør, i samspillet mellem lærere og elever.
Held & lykke!
Stort tillykke! Hvor er det dejligt for dig – og hvor er det dejligt for alle de lærere og elever, der i dagligdagen kommer til at nyde godt af din forskning. Jeg kan kun håbe, at min datters fremtidige lærere får konklusionerne og anbefalingerne som pligtlæsning, og at det hele vil være med til at løfte den danske folkeskole!
Åh tilykke Louise! Hvor er det vidunderligt for dig og for alle de børn (og deres lærere), det vil gavne!
Hold nu kæft, det er gode nyheder. Og et stort tillykke til dig, Louise.
Og tillykke til alle de børn, der fremover forhåbentlig får en undervisning, der inspirerer til daglig glæde. So good news!!!
Og jeg ved jo fra “min egen” Louise, at det virker. Husk at tage fat i hende, hvis hun på nogen som helst måde kan være til hjælp!!!
Du har den bedste blog i verden, jeg er simpelthen så glad for at du skriver! Så at du nu får mulighed for at udforske din indgang til tilværelse, og børn, så bliver jeg vildt glad og det giver mig et håb forude for vores uddannelsessystem. Fantastisk at findes mennesker som dig. TAK for dig!
Kære Louise.
Jeg læser ofte din mail med stor fornøjelse og respekt for din tilgang. Jeg skriver dog ikke kommentarer men i dag må jeg ønske dig tillykke – hvor er det glædeligt, når drømme går i opfyldelse
Tak for din indsigt og redskaber til at håndtere små og store udfordringer i hverdagslivet med børn.
De bedste ønsker!
KÆMPE TILLYKKE. Og held og lykke med projektet! Kh Louise
Sig endelig til hvis du skal bruge nogen at observerer på. Jeg stiller mig gerne til rådighed.
Hilsen læreren med kun et halvt år på bagen
Tusind tak for alle jeres søde kommentarer. Uhh, hvor er jeg glad for dem.
Kærlige tanker fra Louise.
Kære Clarke – skriv meget gerne til mig om, hvor du arbejder, hvilke klasser du har og lidt om din tilgang til børnene. Jeg har allerede lavet aftale med nogle forskellige skoler, men det kan godt være, at der bliver plads til flere. Glæder mig til at høre fra dig.
Kære Louise,
Stort til lykke! Til dig og til alle de mennesker, som din forskning kommer til at gøre en forskel for.
Kærligst,
Anna