HUSK AT DIT BARN ER UNIKT

Da Hannah og Rebekka var små, læste jeg rigtigt meget i Anna Wahlgrens De kære børn. Anna er en skøn svensk dame med 9 børn og sine meningers mod.

Jeg blev meget klogere på børn og deres udvikling, men jeg glemte tit mig selv og mine egne børn i begejstringen over Annas kloge ord.

Da Rebekka fx var helt lille lod jeg hende ofte sidde alene i sin seng med høje kanter, så hun kunne have en stille legestund, efter hun havde fået morgenmad. For det skrev Anna, at børn godt kunne lide, og at deres forældre også havde brug for. Men men. Stunden blev aldrig rolig, hverken for barn eller mor. For Rebekka brugte ihærdigt ethvert sekund på enten at komme ud af  sengen eller at klynke over at sidde der alene. Men jeg blev lige så ihærdigt ved med at sætte hende i sengen hver dag. For det stod jo i min bibel, at det skulle være så godt.

Jeg ved, at masser af børn vil nyde og nyde godt af stunder i eget selskab – sådan er det fx med Hannah. Men som Rebekka er blevet større, er det blevet mere og mere tydeligt, at hun er et så socialt anlagt væsen, at hun virkeligt trives allerbedst, når hun er omgivet af mennesker og dyr. Det er ikke fordi, hun ikke kan holde sig selv ud. – Hun har lige fra hun var helt lille sagt: “Jeg elsker mor. Jeg elsker far. Jeg elsker Hannah. Og jeg elsker mig selv.” Men hun synes nu engang livet er sjovest, når det opleves sammen med andre. Sådan er hun.

Det var jeg bare slet ikke åben for at fornemme, da hun var lille, fordi jeg satte Anna Wahlgren op på en ekspert-piedestal. Sådan at jeg glemte, at alle menneskers ‘unikhed’. Når vi vil gør det allerbedste for vores børn, kan det være nok så godt med generelle retningslinier, men vi må og skal først og fremmest bruge vores sensitivitet til at opdage, hvad det er for et lille væsen vi har i vores hænder. Sådan at vi kan mærke netop dette barns særlige behov. Det øver jeg mig på, og det er en meget spændende og dybt meningsfuld opgave.

P.S. Her ser du skønne Rebekka

Dette indlæg var udgivet i:Uncategorized. tilføj som bogmærkepermalink.Der er lukket for kommentarer og trackbacks.

Én kommentar

  1. Skrevet d. 16. december 2011 kl. 08:45 | Permalink

    Det er så rigtigt, hvad du skriver, Louise.

    Heldigvis er mange børn gode til at sige, hvad de har brug for, men det kræver selvfølgelig, at vi voksne kan finde ud af at lytte.

    Jeg har selv ret socialt anlagte børn, men i takt med, at de er blevet større har de lært også at sætte pris på at være “alene med sig selv”.
    Det kan være ret svært for børn idag, fordi der hele tiden er 1000 ting på hylden at vælge imellem. Det er guld værd at lære at sige nej tak og mærke, at verden faktisk ikke går under af den grund – tværtimod.

    kh
    Diana

  • Få 10 TIPS til at få det bedste frem i dit barn og dig selv i hverdagen. Og nyhedsbreve med inspiration, fif og viden om familielivet.


  • "Tak for de fine nyhedsbreve. Jeg bliver klog og kan bruge dine råd med det samme i hverdagen. En stor hjælp!"

    "Tusind tak for en inspirerende blog, dejligt at blive inspireret af en der tager børnene alvorligt."

    "Din anerkendende og respektfulde tilgang til børn er meget inspirerende."

    "Jeg er ofte blevet ‘reddet’ af dine tips og ideer når det hele brændte på og jeg bare så mig selv som den mest utålmodige og trælse mor. Tak for at huske mig på det som virkelig BETYDER noget her i livet!!"

    "Din blog hjælper mig i den grad til at have det rette fokus ift mine to piger på 5 og 8 år. Ro, tålmodighed og tilstedeværelse. Og man får det tifold igen Tak for det."

  • Louise Klinge NielsenJeg skriver for at give dig, der er forælder, inspiration og redskaber til at få mere glæde og overskud i hverdagen. Så du lettere får øje på alt det fine, dit barn rummer.

    Mine ord tager for det meste udgangspunkt i hverdagen med Mikkel og vores børn, Rebekka på 11 og Hannah på 13. Men indimellem laver jeg flashback til tiden, da pigerne var små eller til min egen opvækst.
    Og nogle gange fortæller jeg om de mange hundrede børn, jeg har arbejdet med, og som jeg møder i mit ph.d.-projekt om lærer-elev-relationer.