Aldrig har jeg grædt, mens jeg skriver et blogindlæg. Men tårerne render faktisk lige nu ud af mine øjne. Måske rører mit budskab også dig.
Ifølge De Konservative og professor ved DPU, Niels Egelund, kan det kun gå for langsomt, før det store mantra DISCIPLIN skal runge gennem folkeskolens lange gange .
Det skærer i mit hjerte, hver gang jeg hører det og læser det.
Har disciplinens fortalere, der træffer vigtige beslutninger, set ind i uromagerne, lømlerne og ballademagernes øjne, når de dagligt bliver råbt og skreget af efter voksnes forgodtbefindende? Har de set lyset langsomt blive slukket i elevernes øjne, fordi de dagligt oplever så mange nederlag? Så at de omkring 3. klasse ikke længere tror på deres eget værd og skolens værd, men nu bare hader at gå i skole.
Egelund citeres på forsiden af en avis: “Jeg synes slet ikke, man er gået hårdt nok til dem, og det er klart, at lærerne er nødt til at have nogle sanktionsmuligheder“
Undersøgelser har vist, at der ikke findes fødte forbrydere. Dvs. at ingen mennesker er født onde. Har et barn blot én voksen – ikke nødvendigvis en forælder – der elsker barnet betingelsesløst, er det kriminalitetsforebyggende, fordi det får barnet til at opbygge en identitet, der kan bære det igennem livet på ordentlig vis.
Den schweiziske psykolog Alice Miller har sagt:
”Børn, som man respekterer, lærer respekt. Børn, som man er hjælpsom mod, lærer hjælpsomhed, lærer at tjene den svagere. Børn, som man elsker sådan, som de er, lærer også tolerance. På det grundlag opstår deres egne idealer, som slet ikke kan være andet end menneskevenlige, fordi de udspringer af oplevelsen af kærlighed.”
Åh, hvor jeg elsker de fine ord. Forstår magtens mennesker ikke, at lærerne ikke har brug for håbløse sanktionsmuligheder. De har brug for en dobbeltlærerordning, sådan at der altid er en voksen, der gennem lyttende forståelse, kan rede trådene ud i et barne- og ungdomsliv, der ofte er så ‘fucked up’, at intet menneske på jorden, der levede på den måde ville kunne præstere at koncentrere sig om division og punktummer.
Eleverne skal respekteres, for at de respekterer læreren. Det er læreren, der må tage ansvar for at udvise den respekt. Og ja, selvfølgelig er det en meget krævende opgave, hvis eleverne er blevet teenagere – og ikke har mødt den respekt undervejs. For menneskehjernen er bl.a. skabt til at generalisere, så den mest effektivt kan tilpasse sig de vilkår, den bydes.
Dvs. at når mange lærere har nedgjort og råbt af en elev, så skal den velmenende lærer, der vil gå en anden vej bruge lang tid på at genskabe elevens tillid til andre mennesker. – Så lang tid, at de ofte må give op – eller konkludere, at der da egentlig også mangler noget disciplin i folkeskolen.
Men jeg har altid oplevet, at vedholdende venlighed betaler sig. Det betaler sig helt vildt. Hvorimod den autoritære disciplinering kun hjælper, så længe læreren står i klassen og kan holde eleverne i et jerngreb baseret på frygt. Men du skulle se, hvad eleverne finder på, når det ringer og den frygtede går ned på lærerværelset. Det er ikke for børn og sarte sjæle, skal jeg hilse og sige.
Og tænk hvilke menneskelige potentialer, der går tabt. Det menneske, der kunne have ydet sit unikke bidrag til helheden, har nu trukket følehornene til sig eller vendt sig imod samfundet med en fjendtlig attitude.
5 kommentarer
Jeg har netop slået “disciplin” op i min fremmedordbog: 1. tugt, lydighed, orden (især i skoler og i hæren).
Man kan måske forstå, at disciplin eksisterer i hæren, da man uden disciplin sikkert ikke kunne tvinge soldaterne i døden, men at indføre dette begreb i børnenes verden, virker ondt, grotesk og meningsløst. De voksne må fremstå som det gode eksempel til efterlevelse og skal ikke med sanktioner p.g.a. deres egen mangelfuldhed lade det gå ud over børnene.
Kære Louise
Jeg græder med dig! Det er en katastrofe at førende kræfter indenfor uddannelse og udvikling koncentrerer sig om disciplin og sanktionsmuligheder i en tid hvor lærere landet over river sig i håret pga besparelser og forringelser – godt du råber op, mere af det!
Venligst
)
Linda (der lige faldt forbi din blog
Kære Linda.
Tak for kommentaren.
Sikke en fin blog du har – som du hermed fik mig til at falde over – og falde for.
(Hvordan faldt du mon forbi min?)
Venlige tanker fra Louise
Kære Louise.
Tak for dit fine indlæg samt dine nyhedsbreve. Jeg nyder at læse det hele.
Dit indlæg skræmmer mig utroligt. Hvordan kan man tvinge mennesker til at lære? Vi ved det ikke virker, så hvorfor gå den vej?
Som barn kan jeg huske følelsen af “skæld ud” og hvordan jeg fuldstændig lukkede af.
Nej man skal behandle mennesker som man selv vil behandles og så med massere af kærlighed. Så er jeg sikker på at vi kan komme rigtig langt.
Men tak for dine ord.
KH maria
Hej igen,
tak for roserne
Jeg faldt over din blog et sted, hvor du gæstedebloggede – var det mon hos Anne? Jeg synes netværket af blogge er helt vidunderligt og noget af det bedste er at blive “sendt videre” hver gang man falder over en inspirerende blog eller kommentar og lige bliver nødt til at læse lidt mere
God dag til dig!
Linda