Hørt i S-toget for lidt siden. En samtale mellem far og søn på ca. 4 år:
Far: “På lørdag skal mor og dig være alene hjemme. Jeg skal til koncert.“
Dreng: “Hvad skal vi på fredag.”
Far: “Der skal vi bare hygge. Måske have noget god mad. Skal vi have pizza eller røde bøffer med bearnaise?“
Dreng: “Pizza. Men den vi bestiller.“
Far: “Nej, ikke den vi laver selv. Du må ikke sige til mor, at vi bedre kan lide den, vi køber. Men den er godt nok også god.“
Dreng: “Er det bare os alene i dag?“
Far: “Nej, mor kommer om 1 time.”
Dreng: “Nej, hun arbejder hjemme i dag.”
Far: “Nej, det er i morgen. I dag er hun ude i en virksomhed i Herlev.“
Dreng: “Jeg vil gerne holde min Nintendo.
“
En helt helt almindelig forældre-barn-samtale i Danmark anno 2013. Dejligt at selvom børn og voksnes verdener og logikker ofte er meget forskellige, så kan vi stadig mødes. Bl.a. i samtale om hverdagen.
Men forskelligheden er et vilkår, der fylder meget. Jeg hørte forleden om en ny ph.d. om børns trivsel. Vi voksne går så meget op i, at børn trives. Anette Boye Koch, der har lavet afhandlingen, fik den gode idé at spørge børnene selv – hvad der får dem til at trives. Hun har ladet børn tage billeder og forklare, hvad der giver dem glæde i deres børnehaveliv.
Børnenes billeder er kendetegnet ved et bemærkelsesværdigt fravær af voksne. De har heller ikke fotograferet de voksenstyrede aktiviteter eller situationer som samling og fællesspisning.
Det lader til, at ungernes trivsel og glæde i høj grad lever sit eget liv. Fx når de udfordrer grænser for deres formåen, når de mærker kildren i maven, fordi de gør noget, de ikke må, og når de driller og laver sjov.
Det er da et ret vigtigt budskab til os forældre. At de rammer vi skaber for vores børns opvækst i høj grad må handle om at gøre os overflødige og skabe frirum til børnenes udfoldelse på deres præmisser. Uden vi blander os. Det kan vel bl.a. ske ved, at vi minimerer brugen af babyalarmer, servicering og mobiltelefoner.
Én kommentar
Kolliderer det så ikke også med tanken om regeringens nylige tiltag; den sammenhængende skoledag, hvor elevernes skoledag er mere eller mindre voksenstyret fra kl. 8-14??
Kom jeg lige til at tænke på …